Search and Destroi

Det enda alternativet har redan rapporterat om fem enkla sätt att respektera en elsparkcykel. Som uppföljning har vi har nu bestämt oss för att publicera ett manifest om de fula små sparkcyklarna, vilket vi skrev som en del av ett tidigare projekt, och som nu, för första gången, publiceras officiellt.


#searchanddestroi – sparkcyklar är töntiga!

Sparkcyklarna är här! Överallt ser man dem skräpa ner stadsmiljön. På natten tvingas ”gigarbetare” ut för att plocka upp och ladda dem i sina egna hem. Voi är ett av de större sparkcykelföretagen bakom invasionen – men nu ska vi stoppa dem.

Vois ”gigekonomi” hotar våra arbetsvillkor
När alla andra har gått och lagt sig börjar arbetsdagen för jägarna, vars mål är att plocka hem så många elskotrar som bara möjligt. Det finns ganska många elskotrar, men det finns också väldigt många jägare, så konkurrensen om att få dem är hård.

Hur placeras då nya Voi-sparkcyklar ut på gatorna? De hämtas upp och laddas av så kallade ”VOI Hunters”, voijägare.

Kort sagt ska jägarna använda en app för att se var övergivna sparkcyklar står för att sedan hämta upp dem och därefter släpa med sig dem och ladda dem i det egna hemmet över natten. Betalningen är ”mellan 30 och 250 kr” per upphämtad sparkcykel, enligt Voi.

I genomsnitt tjänar man 70 kr per upphämtad sparkcykel, enligt företaget. Inga inkomster är garanterade, allt sker på ackord.

As a VOI Hunter you decide when, where and how much you want to work. (..) We don’t provide minimum earnings, but we work closely with our VOI Hunters to make it easier for them to perform well.

Alla sparkcyklar måste återlämnas mellan kl. 5 och 7 på morgonen för att jägaren inte ska riskera avdrag från lönen. ”Jägare” måste därmed först leta upp och hämta in sparkcyklar, ta hem dem, kontrollera och rengöra dem, ladda dem (elkostnaden får man stå för själv), och sedan återlämna dem mellan kl. 5 och 7. Om det är något fel på en Voi har man som jägare plikt att lämna in dem på verkstaden.

Voijägare hämtar ut laddare till sitt hem, något de måste betala deposition för. (Pengarna får man tillbaka först när man slutar arbeta som Voijägare.)

Mycket av arbetet utförs på obekväm arbetstid. Vad blir timlönen, efter att kostnaden för elektricitet dessutom dragits bort? Dessutom är man skyldig att ha en brandsläckare hemma – vilka är riskerna med att ladda sparkcyklarna i sitt hem?

Även om några av Vois ”jägare” gör jobbet som en ”fritidssysselsättning” innebär anställningsformen ett hot mot alla som måste sälja sitt arbete för att leva. ”Gigekonomi” är kapitalets ord för en återgång till forna tiders daglöneri – en tid innan fackförbund och kollektivavtal, då de som jobbar skulle stå med mössan i hand och vara tacksamma för att få göra en chef rik. Att Voi använder sig av appar och en förment ”grön” image förändrar inte den saken.

På Vois nya, appifierade arbetsmarknad ska de anställda tävla mot varandra om jobben i en process där våra villkor sätts på undantag och vi ska konkurrera med och besegra våra arbetskamrater, i stället för att jobba tillsammans. Den som kan eller måste ge upp mest av sitt människovärde är den som ”vinner” och får jobbet i appekonomin.

Därför angår Voi och ”jägarnas” arbetsvillkor, liksom arbetsvillkoren för Uber-förare, ”yeppar” och Foodora-förare, oss alla. Tillsammans och i solidaritet med varandra måste vi sätta ner foten, för att försvara våra villkor på arbetsmarknaden.

Vi har inget emot ny teknik eller nya transportlösningar. Våra storstäder har sannerligen ett behov av förändring på den fronten. Men om man vill komma åt problemen med klimatskadlig privatbilism och överfulla, dyra tunnelbanor, pendeltåg och spårvagnar är Voi inte rätt väg att gå. Städerna bör stoppa Voi, och i stället satsa pengar på en utbyggd och kostnadsfri kollektivtrafik för alla, kompletterat med prisvärd uthyrning av klimatsmarta cyklar. Och nämnde vi att sparkcyklar är töntiga?

Citatet i början kommer från Sveriges Radios reportage om Voi-jägare.

Elsparkcyklarna skräpar ner våra städer
Voi är ett av de ”appekonomi”-företag som under 2018 etablerat sig i Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg (samt städer i Frankrike, Spanien och Portugal), med affärsidén att den som har råd ska kunna åka runt i stan på en elektrisk sparkcykel, för att sedan överge cykeln i farten där man står när man är framme.

Stadskontoret i Stockholm ville först stoppa Voi, på grund av oro för att företagets sparkcyklar skulle samlas i högar och av trafiksäkerhetsskäl, men inget tillstånd behövs för företagets verksamhet, och man kunde etablera sig ändå.

I oktober 2018 gav trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) tummen upp till Voi.

I Madrid har Voi, tillsammans med de liknande företagen Lime och Wind, beordrats att lämna staden av myndigheterna, och i Los Angeles har myndigheterna satt strikta gränser för verksamheten. I Sverige tycks Voi dock kunna agera utan restriktioner.

Sedan Voi, och andra liknande företag, lanserades har stadsmiljön i Stockholm förorenats av sparkcyklar som övergivits av sina användare lite var som helst. Mest står de så klart i rikare områden, men också mitt på en gångbana eller i klasar utanför någon populär krog. Fotgängare och cyklister får maka sig runt cykelskräpet, som oblygt tar upp all plats på trottoaren eller vägen där ägaren kände för att överge den.

Samtidigt har City Bikes, projektet där man för relativt billig penning fick tillgång till cyklar som kunde hämtas och lämnas på ett antal stationer i staden, tillfälligt lagts ned i Stockholm efter konflikt om en upphandling.

Vois sparkcyklar är ett trafiksäkerhetshot
Vois cykelmodeller är högst osäkra att använda i svenskt väderlag – flera skribenter har påpekat att de knappast lever upp till lagkraven på trafiksäkerhet.

I flera andra städer i världen där liknande sparkcyklar används rapporteras om många olyckor och till och med dödsolyckor i sparkcyklarnas framfart.

Voi-kunder kan inte heller vänta sig någon vidare trygghet från företagets håll. Ur Vois användar- och integritetsavtal:

  • En sparkcykel kan klassas som ”försvunnen eller stulen” om den inte deaktiveras på rätt sätt inom 24 timmar, om gps:en avaktiveras, om den parkeras på fel ställe, om den kvarstår i en ”non public space” i över tio minuter efter att den deaktiverats, om den flyttas av någon obehörig efter att den deaktiverats, eller ”av andra skäl”.
  • Om den sparkcykel man har använt och deaktiverat därefter klassas som ”försvunnen eller stulen” hålls man ansvarig ”om inte motsatsen bevisas”. Voi förbehåller sig då rätten att ”vidta alla åtgärder de anser lämpliga” mot en och kan kräva en på ekonomisk ersättning ”of any kind or nature whatsoever”.
  • Voi förbehåller sig rätten att ”när som helst” kräva att man deaktiverar den sparkcykel man använder.
  • Om man deaktiverar en sparkcykel på fel plats (på privat mark, inlåst på en gård eller så) kan Voi hämta upp den och fakturerar en då €100. Man undrar hur mycket, om något, Voijägare får i sådana fall.
  • ”You agree that riding a Scooter (..) may result in injury or death to You or others. You agree that such risks, dangers, and hazards are Your sole responsibility”.
  • ”Voi will, segment and analyze position data in order to provide custom information based on your specific preferences and behavior patterns (..) Voi will provide personal information to external parties that provide services to Voi.”
  • Man får inte ha någon väska, inte heller ryggsäck, på sig när man åker på sparkcykeln.

#searchanddestroi – våra krav
Våra krav mot Voi, och andra ”gigarbetesföretag” som skräpar ner våra städer med sparkcykelleksaker för de rika och som utnyttjar oss på arbetsmarknaden:

  • Kollektivavtal för alla VOI Hunters, så länge Voi finns
  • Håll staden ren – bort med sparkcykelskräpet från gatorna
  • Våra städer borde ge alla invånare tillgång till lånecyklar och gratis

För mer inspiration, se @birdgraveyard på Instagram.

 

8 reaktioner på ”Search and Destroi

  1. Nasir R skriver:

    Jag är så trött på denna trångsynthet där vissa människor ser andra människor som försvarslösa djur.
    Vi har ett av världens bästa skyddsnät för människor som hamnar fel eller vid sidan av. Låt folk jobba med det dem vill och ja, vissa jobb är tunga och slitiga.
    Vi har reklambranschen som jag själv arbetar inom där vardagen är en ända stor ångestbubbla med en ständig tävling och konkurrens, du har grovarbetarna t.ex som jobbar sjukt obekväma tider där det bara släpar och sliter. Vad lever du i för verklighet? Har du verkligen haft något jobb?

    Orkar man inte, gör något annat som passar bättre. Jag känner ett flertal människor genom bla. ideellt arbete nu under syrienkrisen som nu är ute och plockar sparkcyklar och många av dem tycker att det passar dem perfekt!

    Se inte allt så svart eller vitt, kör ut ur tunneln och bredda dina vyer.

    Angående sparkcyklar i övrigt så är det ett modern, miljövänligt och smidigt sätt att ta sig runt. Visst, vissa missköter det men vi behöver väl inte dra alla över en kam?

    Gillad av 1 person

    1. Fredrik L skriver:

      Problemet är att detta skyddsnät är skattefinansierat, och att Voi m.fl. undviker att betala skatt genom sin ”appifierade” verksamhet. Om denna gig-ekonomi sprider sig kommer vi ha ett system där dessa företag betalar sina ”anställda” för lite, och staten tvingas då hoppas in med skattemedel som inte finns. Ser du problemet? Vi behöver sätta ner foten och garantera trygga anställningar!

      Och uppenbart missköter tillräckligt många detta för att det ska bli en trafikfara.

      Gillad av 1 person

    2. S. Ryback skriver:

      Hej och tack för ditt inlägg. Trist att höra om dina negativa erfarenheter av reklambranschen. Många, oavsett yrke, kan nog känna igen sig i den stress och ångest du beskriver – även om få yrken kan mäta sig med reklam kille på just den punkten. Du kanske borde testa något annat? T.ex. samla sparkcyklar på natten, eller varför inte ta ett extraknäck som Foodora Cyklare

      Gillad av 2 personer

    1. Thomas C. Berrian skriver:

      Wow! Precis vad jag tänkt, men trott det var nån utopi/fantasi. Att Hacka de där jävla skotrarna. Det är så klart den korrekta revolutionära direkt aktions-linjen i kontrast till det här sossiga manifestet.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s