5 anledningar att fildela 2019

Även om fildelandet minskat markant sedan streaming slog igenom på allvar finns det fortfarande (eller kanske mer än någonsin) ett antal orsaker till att förespråkar fildelning framför kommersiella tjänster. Inte minst har ett antal anledningar att skippa kommersiella tjänster för mediekonsumtion tillkommit, vilka inte fanns för 20 år sedan. Det enda alternativet presenterar i denna korta guide fyra anledningar till varför 2019 är året vi börjar fildela igen.

1. Det är gratis

Precis som alla andra gillar vi gratis saker det är helt enkelt riktigt nice att slippa betala pengar. När du inte betalar hundra spänn i månaden för att lyssna på musik har du dessutom mer än tusen kronor om året att lägga på spelningar och klubbar, vilket inte bara är mer kul än att sitta hemma, utan ofta utgör en viktigare inkomstkälla för artisterna (det vill säga de du vill stödja, snarare än grabbarna på Spotify) än streaming. Och skippar du även Netflix-abonnemanget så får du massor med pengar över!

2. Streamingtjänsterna är tråkiga, och dåliga

Netflix och andra streamingtjänster för film och tv kunde till en början åtminstone sälja in sig som ett något smidigare alternativ till nedladdning. I och med att utbudet, vilket tidigare funnits hos en enda stor tjänst, i allt högre grad splittras mellan många små sidor har dessa tjänster dock mer och mer börjat likna 90-talets kabel-tv. Kort sagt: du kan i dag betala hundratals kronor i månaden för flera olika tjänster, men kan trots detta inte hitta filmen du vill se. Den smidighet streamingtjänsterna till en början kunde sälja in sig genom har avskaffats av den fria marknaden.

3. Upphovsrätten är också tråkig, och dålig

Upphovsrätt, copyright, patent, immaterialrätt. Kärt barn har många namn! Där många ser teknikutvecklingen som något som skapar massvis av nya möjligheter för spridning av information (gratis!) ser företagen enbart ett hot mot deras affärsmodell. Copyright begränsar inte bara spridningen av film och musik, utan även till exempel recept på läkemedel och digital programvara. Men även när det gäller fildelning av film och musik är upphovsrätten skapad för förhållanden som inte längre existerar. Till och med när information kan kopieras och spridas i oändlighet försöker staten och medieföretagen med juridiska och tekniska lösningar upprätthålla kultur som varor på en marknad – allt för att distributionsbolagen ska kunna fortsätta tjäna pengar på kulturarbetares arbete

4. Fildelning är miljövänligt

Studier har visat att streamingkulturen, genom de mängder energi som krävs för att konstant överföra stora mängder data, har bidragit till en markant ökning av utsläppen av växthusgaser. Skillnaden i energiåtgång är egentligen ganska enkelt förklarad: Dataöverföring kräver energi, vilket skapar utsläpp. När du streamar en låt innebär det en exakt lika stor dataöverföring (och därmed energiåtgång, och därmed utsläpp) som att ladda ner den. Skillnaden är att den nedladdade låten nu finns på din dator, och alltså inte kommer kräva någon mer dataöverföring om du vill lyssna på den igen samtidigt som att streama låten femtio gånger kommer kräva lika mycket energi som att ladda ner fem, sex album. Planerar du att lyssna på en låt eller se en film mer än en enda gång kommer det alltså alltid vara ett mer miljövänligt alternativ att ladda ner den än att streama den.

5. Ge inte storföretagen din data

Din data är viktigare än någonsin för företag som vill maximera effektiviteten i att sälja på dig prylar och streamingtjänster har visat sig vara en utmärkt källa till just den sorts konsumentdata som företagen vill åt. Att företagen bryr sig allt mer om data kan kopplas till en ekonomisk samhällsförändring där vår roll som konsumenter blir minst lika eller mer viktig som vår roll som producenter. Fredrik Edin har beskrivit denna förändring som en där ”tekniker för att kontrollera arbetare […] byts gradvis ut mot tekniker för att kontrollera konsumenter”. Alltså borde vi kanske inte vara så överraskade över den artikel i The Baffler från 10 juni 2019 som beskriver hur Spotify börjat spåra användarnas lyssningsvanor, för att med grund i detta kunna sälja vidare data om deras känslolägen till andra företag. Rent praktiskt innebär det att du kan lyssna på en spellista med nedstämd musik några dagar i rad och sen få upp reklam för en psykolog.

En reaktion på ”5 anledningar att fildela 2019

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s